Selasa, 5 Julai 2011

Mukadimah



Muqadimah

Assalamu’alaikum wbkt. Segalapuji hanya milik Allah, kami memujiNya. memohon pertolongan, petunjuk dan ampunanNya. Dan kami berlindung kepada Allah dari kejahatan siang dan malam hari dari kejahatan nyata dan tidak nyata, zahir dan batin. Selawat dan salam untuk junjungan Nabi besar, pembawa dan penerang alam semesta. Penyelamat dan penyejuk umat manusia, Muhammad Rasullullah SAW.
Terlebih dahulu saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan ribuan maaf pada tuan-tuan dan puan-puan yang arif dan bijaksana yang memahami dan mengerti tentang apa itu ruqyah. Di dalam penjelasan ini saya akan cuba untuk memberi penjelasan menurut pandangan dan pendapat yang telah saya perolehi selama saya mempelajari dan mencari makna dan tujuan apa itu: hakikat ruqyah.
Kata “ruqyah“ berasal dari bahasa arab “ar-ruqyah” yang membawa maksud “penangkal”, “jampi-jampi”, ”mantra” atau “azimat”. Jadi dalam konteks ini, kita selaku seorang muslim yang baik dan taat haruslah memahami bahawa, meruqyah bermaksud menangkal atau menangkis segala sesuatu (segala macam bala, bencana dan segala bentuk kejahatan ataupun penyakit) yang dapat membahayakan serta memberi mudharat kepada diri manusia, makanya kita berpegang teguh pada Al-Quran dan As-Sunnah. Dalam hal ini Al-Quran dengan tegas memberitahu kepada kita, diantaranya dalam surah Al-Isra’[17] ayat 82 yang bermaksud: “Dan Kami turunkan dari Al-Quran suatu yang menjadi penawar (penyembuh) dan rahmat bagi orang-orang yang beriman”.
Ruqyah yang disyariatkan dalam Islam sebenarnya bukan hanya bersifat pengubatan atau terapi sahaja malah ianya juga bersifat sebagai pencegahan. Terapi dan pengubatan yang dimaksudkan adalah merangkumi gangguan jin, syaitan dan iblis laknat terkutuk. Pencegahan serta terapi bentuk inilah yang di khusus kan dalam catatan panduan ini.
Sebagaimana yang kita ketahui bahawa ruqyah syariah sebenarnya tidak terbatas  hanya pada terapi terhadap pengaruh ilmu hitam dan sihir sahaja, ia juga merangkumi terapi terhadap penyakit-penyakit fizikal ataupun mental yang biasa dialami dan dideritai oleh manusia pada umumnya. Begitulah mengikut pandangan para alim ulama yang arif dan mempunyai pengetahuan yang mendalam tentang ilmu rawatan ruqyah ini.

Ayat-ayat ruqyah yang terdapat di dalam catatan ini hanya merupakan sebilangan kecil daripada ayat Al-Quran yang sering digunakan ketika merawat, sesungguhnya keseluruhan ayat Al-Quran merupakan penyembuh yang ketentuannya di dalam genggaman, kekuasaan dan kemuliaan Allah ‘Azza Wa Jalla yang Maha Luas ilmuNya.

 

Demikianlah sedikit mukadimah yang saya sampaikan semoga Allah S.W.T memberikan kesembuhan terhadap segala penyakit kita, memberikan kesihatan jasmani dan rohani, menghindarkan dari segala macam bala dan musibah serta memberi perlindungan dari segala macam kejahatan, baik dari kejahatan jin/syaitan/iblis mahupun manusia. Semoga Allah S.W.T menghapuskan serta menyucikan dosa-dosa kita, memberi kelapangan hati, mencerdaskan pemikiran, menerangkan jalan, meneguhkan iman dan memberkati segala amal kita, Aamiinn yaa Rabbal’aalamiinn.
Seandainya ada petunjuk dari tuan-tuan dan puan-puan yang membaca dan mengamalkan ruqyah di dalam catatan ini, saya dengan ikhlas dan berlapang hati menerima sebarang pandangan dan nasihat yang positif untuk kebaikan kita bersama. Semoga tuan-tuan dan puan-puan, dan diri saya sendiri serta keluarga mendapat manfaat dunia dan akhirat. Aamiinn yaa Rabbal’aalamiinn  Wallahu’alam.

Kuala Lumpur, 28 Rabiuawal 1432 hijrah, bersamaan 03 Mac 2011.
Engku Ansaruddin Agus.
PENGASAS PUSAT RAWATAN KOMLIMENTARI YASHFIEN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan