Selasa, 18 Oktober 2011


Penggemar-penggemar FB,
Di saat ketika kita di ambang pintu kesedihan, kesulitan, kegundahan dan kedukaan, yakin lah bahawa ianya datang dari Allah swt dengan membawa rahmat dan kasih sayang yang begitu luas.


Dal...am hal ini, wajar untuk kita melihat sesuatu perkara atau menilai seseorang dengan mata hati yang bersih. Sentiasa bersikap dan bersangka baik sesama insan, sekalipun keadaan seakan-akannya tidak memihak kepada kita.

Cukup indah pesanan Rasulullah saw:
Tiadalah seorang muslim ditimpa kesulitan demi kesulitan, kegundahan demi kegundahan, kesedihan demi kesedihan, kesakitan demi kesakitan, kedukaan demi kedukaan, sampai sepotong duri yang melukai kakinya, kecuali Allah akan menghapuskan dosa-dosanya - HR Bukhori-Muslim.

Ananda, ikhlas dan redha dalam menghadapi ujian Allah swt dengan hati yang terbuka. Allah swt tidak akan menutup satu pintu tanpa membuka pintu yang lain. Setiap penyakit ada ubatnya (kecuali mati), setiap ujian ada hikmahnya, setiap yang baik ada buruknya dan setiap yang buruk ada baiknya. Segala perbuatan tidak baik terhadap diri kita dilalui dengan sabar dan rawat penyakit hati dengan memberi kemaafan.

Kebersihan hati amat berkait rapat dengan keimanan dan ketakwaan seseorang. Justeru, sempurnakan amal ibadah yang wajib dan perbanyakkan yang sunat.

Seperti yang dijelaskan di dalam Al-Quran, Surah Yunus, Ayat 57:
Wahai umat manusia! Sesungguhnya telah datang kepadamu Al-Quran yang menjadi nasihat pengajaran dari Tuhanmu, dan yang menjadi penawar bagi penyakit-penyakit batin yang ada di dalam dadamu, dan juga menjadi hidayah petunjuk untuk keselamatan, serta membawa rahmat bagi orang-orang yang beriman. Wallahualam.

Semoga penjelasan ini memberi manfaat kepada semua dan kita sentiasa diredhai Allah swt. Amiinn ya Robbal 'Alamiinn.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan