Ahad, 4 Disember 2011

Jodoh


Jodoh adalah milik Allah. Adakalanya Allah tentukan seseorang atau waktu yang begitu hampir dengan kita sebagai jodoh, dan adakalanya mungkin jauh dari pandangan kita.

Antara faktor yang memungkinkan seseorang lambat mendapat jodoh, contohnya doa yang belum dimakbulkan, restu ibubapa, usaha kurang sempurna, terlalu memilih dan lain-lain lagi.

Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani. Ikhlaskan niat untuk bertemu jodoh kerana Allah swt. Usah berputus asa dari rahmatnya dan sentiasa bersangka baik dengan kemaafan dan pengampunan dari Allah.

Jodoh, tiba masanya ia akan datang menjemput, namun perlu juga seseorang itu berusaha untuk membuka lorong-lorongnya agar jemputan itu mudah sampai. Teruskan usaha dengan penuh kesabaran. Doa adalah senjata paling ampuh bagi umat islam. Firman Allah swt “Berdoalah kepada-Ku, nescaya akan Kuperkenankan bagimu.” (Surah Al Mu'min:ayat 60).

 
InsyaAllah... mungkin Allah akan mengabulkan doa tersebut sebagaimana yang diminta. Mungkin juga Allah memberi yang lebih baik, dan tidak mustahil juga ia digantikan dengan yang lain kerana itu adalah lebih baik utk diri kita. Hanya Allah yang lebih mengetahui. Wallahu A'lam.

1 ulasan: