Sabtu, 31 Mei 2014

SABAR



Assalamu'alaikum ww, para sahabat yang diRahmati Allah, 


Sabar adalah suatu perkara yang dituntut di dalam islam, menjadi isu yang sangat penting sehingga di firmankan Allah di dalam AlQuran dalam banyak ayat seperti:


Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang orang yang khusyuk; Al Baqarah 45


Demi sesungguhnya ! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan ( dengan merasai) kelaparan dan (dengan berlakunya ) kekurangan dari harta benda da jiwa serta hasil tanaman. Dan berikanlah khabar gembira kepada orang orang yang SABAR; aL Baqarah 55





Kuasai diri kita dengan "SABAR" dalam menghadapi ujian. Kita berasa menderita mengalami penderitaan penyakit yang tak kunjung sembuh padahal usaha berobat sudah kemana mana, namun jalan semakin buntu. Disini saya terangkan untuk panduan kita semua :


 Ikhlaskan dan sabar dalam kita berjuang menghadapi ujian masa panjang selama kita berobat/ikhtiar, jika kita Ikhlas dan Sabar dalam berobat dan berjuang dan tidak meninggal ibadah wajib pasti ada hikmah disebalik itu yang Allah simpan untuk kita, jika kita mempercayai ini dan berharap/memohon hanya kepada Allah, Insya Allah kita mendapat tempat disisi Allah nantinya. Kekuatan dan keyakinan inilah yang disebut kekuatan mentauhidkan Allah. Innalilliahi wainnailaihi rajiun. Sabar, Ikhlas, Tawakal 'Alallah kunci ke jayaan di dunia dan akhirat Insya Allah.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan